Powered By

Free XML Skins for Blogger

Powered by Blogger

Saturday, January 17, 2009

Hakikat sebuah perjuangan

Bismillah hir rahman nir rahim..

Erm.. nmpaknye ni akan jadi aku pnyer post yg ke2. Dalam posting aku yg kali ni, insyaALLAH aku akan sentuh beberapa isu berkaitan dgn perjuangan. Dari yg paling dekat dgn diri aku, sehinggalah perjuangan yg berbentuk lebih universal dan sejagat. Atau patut ker aku mule dgn perjuangan yg besar tu dulu..

Erm.. Sebelum tu aku nak mintak maaf buat sekalian sahabat2 pelawat pelayar maya semua.. Aku sedikit terlewat dalam posting kedua nih.. Aku ingat the second day aku ade blog aku da boleh buat second posting dah.. tapi nmpaknye aku terlewat sikit. Isunya.. aku sibuk mencari dan mencuba2 template dan gadget utk aku muatkan dalam ruang maya aku nih. Setelah mencuba dan menorai pelbagai template dan gadget, inilah hasilnya.. seperti yg kalian dapat saksikan. Alhamdulillah. Adakah aku sudah berpuas hati? Erm mungkin belum.. adsense juga masih belum berjaya aku letakkan. Mujur ada sahabat yg sudi memberi tunjuk ajar. Syukran ya ustaz! InsyaALLAH x lame lagi ade lagi beberapa penambahbaikan akan aku lakukan pada laman maya aku ni.

Baiklah, biar aku sambung dgn isu sebenar yg nak aku sembangkan kat sini. Aku rase elok aku mula dgn isu yg paling hangat sekarang ni, iaitu isu PALESTIN. Isu Palestin atau Falastin ini pada aku melalui pemerhatian aku isu sbnrnye bukan skdar isu kenegaraan, atau kemanusiaan, malah sbnrnye lebih besar lagi.. iaitu berkenaan dgn agama. Kenapa aku letak agama sebagai yg besar sekali? Persoalan tu mudah.. Pada aku tiada bende atau perkara yg lebih tggi nilainya

Adoyai.. terpaksa sambung kemudian lagi.. Asek iklan jer aku nih. Biler r nak abih kalo gini?

====================================================================

adoyai asek tertangguh jer aku nyer 2nd posting nih.. mencabar betul rasenye. Sekejap member ajak keluar, pastu mak ajak balik kampung, pastu ade emergency plak.Pendek kate ade jer r halangan, dugaan, dan cabarannye.

Ok. Lets cut the crap.. Biar aku sambung balik celoteh aku. Pasal perjuangan. Ok aku dah kata, pada aku perjuangan yg berlaku di Palestin atau Falastin skrg ni bukan semata-mata isu kenegaraan, kebangsaaan, mahupun kemanusiaan. Tapi paling penting sekali, isu ni isu agama.

Ok, kenapa aku kata agama sebagai yg paling penting sekali. Macam aku dah cakap.. Bende nih simple jer.. Its all about how u prioritize things. And for me, my priority is always and will always be ISLAM, insyaALLAH.

Ok r, biar aku sentuh berkenaan isu Palestin ni dari sudut kenegaraan. Erm, memula biar aku get things clear dlu. Aku bukanlah seorang negarawan ulung utk aku terlalu bijak berceloteh atau mengulas isu nih dari sudut nih. Cumenye aku adalah salah seorang warganegara bagi sebuah negara; Malaysia; dan aku punya sedikit kesedaran bagaimana selayaknya seorang warganegara bertindak apabila perkara2 sebegini terjadi pada negaranya.

Pada kita yg x mengalami perkara ni mungkin sukar utk memahami perjuangan rakyat Falastin ini. Biar aku buat satu analogi mudah berkenaan isu ni dari sudut kenegaraan k. Bayangkan negara yg anda duduki dengan aman permai, sentosa, dan selayaknya bagi sebuah negara, tetiber pada suatu hari ada pihak menyatakan yg mereka punye hak di negara anda itu dan bertindak. Bukan untuk menjadi warga negara anda, sebaliknya, mereka ingin menubuhkan sebuah negara baru di situ. 1 point dah kurang ajar. Kite up skit.. Eh sblm tu.. kalo korg, korg bagi ke? Bodoh2 pun mesti ade rase dalam hati tu kate "eh, apehal lak?". Ok berbalik dgn kite up skit tadi. Sesudah berlaku penubuhan negara baru secara pencerobohan itu tadi, korg ingat isu nih dah selesai. Rupe2nya tidak, jauh panggang dari api. Wah aku dah mula berperibahasa. Rupa2nye, dalam dah tertubuhnya negara haram hasil dari pencerobohan kat negara korg tu (ingat, kite masih dalam analogi), diorg nak lebarkan lagi pulak negara haram diorg tu. Cis, dah point ke-2 diorg kurang ajar. Masuk menceroboh ke negara orang, pastu dah dapat sikit nak besar lagi plak. Memang betul apa org2 tua dulu cakap, dah dapat betis nak peha. Dahler betis pun, betis curik.

Erm dah 2 point dah diorg kuang ajar nih. Kalo korang, korang nak lepak buat bodo lagi ker? Kalo korang kata "yer aku nak lepak jer" lagi, atau korg cakap "alaa rilek laa, biar r kejap jer tu, negara kiter ni kan besar", atau "argh.. biarlah. Ramai org lagi akan bertindak. Kenapa mesti aku?". Ok. Kalo itu lah yg keluar dari mulut, hati nurani dan benak korang, memang aku klasifikasikan korang sebagai BACUL! Pada aku point 1st ajer dah cukup strong utk aku bertindak. Berperang! Nikan pulak dah up lagi dgn point ke-2.

X cukup lagi? Ok, kiter up lagi. Lets look at this isue from the kebangsaan punye perspektif. Sebelum tu.. aku nak clearify dlu yg aku bukan lah seorang yg terlalu mengagungkan konsep kebangsaan nih, cumenya aku sedar yg aku masih seorang yg berbangsa melayu dan utk itu, aku rase aku tau macam mana seorang anak bangsa akan bertindak kalau perkara ni berlaku. Aku rase korang pun dah nmpak yg aku ada gunakan peribahasa dalam posting aku yg kali ni. Peribahasa melayu tu, so aku mmg x lupe lagi r jati diri aku kan?! Aku masih tau, layak laku seorang anak bangsa.

Selaku seorang anak bangsa, korg tgk.. Negara korang dah dijajah ni, tapi semua tu x terhenti di situ. Berlaku pulak penghapusan etnik. Wah ini dah point ke-3! Aku dah makin panas dah ni! Rase cam nak mencarut pun ade nih. Adoi! Memang kurang ajar mereka2 tu! Korang dah panas ker belum ni? Xkan nak kekalkan status bacul kut?

Aduh dalam nak ngupas isu nih dari sudut kebangsaan, aku tetibe jadi buntu. Buntu ye, xde "t" di akhir tu. Kenapa aku buntu? semua nih sebab aku ingat nak ulas point by point dalam isu Palestin ni. Tapi nmpaknye aku dah kne sentuh terus isu ni dari sudut kemanusiaan. Erm memanglah kebangsaan ni isunye sgt terbatas. Puak2 PKMB, lu org kalo terasa ati, pintu taubat masih terbuka, insyaALLAH.

Kenapa aku kne terus sentuh dari sudut kemanusiaan? Yer lah kan.. Dah diorg buat penghapusan etnik, maknanya pembunuhan secara beramai2 laa tu. Point ke 4 dah ni. Bangsa laknat tu mmg laknat! X cukup lagi dgn tu. Yg diorg bunuh secar beramai2 tu bukan sekadar kaum adam atau lelaki yg mmg tegap dan tangkas nak memerangi diorg. Sebaliknya, diorang turut membunuh kaum2 ibu dan anak2 kecil yg x berdosa. Yg belum kenal apa erti kehidupan pun lagi. Natijahnya.. mereka kenal mati sebelum mereka benar2 memahami apa itu kehidupan yg sebenar. Argh dah 5 point kurang ajar diorg ni.

Tapi nak kata yg diorg ni kurang ajar, payah gak. Diorang ni ALLAH dah kurniakan nabi dan rasul yg cukup ramai dari kalangan diorang. Tapi ramai jugak yg mati di tgn bangsa mereka sendiri. Memang benarlah hidayah tu milik ALLAH. Walau macam mana ramai diutuskan nabi dan rasul dari kalangan sesuatu kaum tu, kalo x dapat hidayah ALLAH gak, mmg xde laa jawabnye. Sbnrnye bangsa yahudi ni, kalo di lihat sejarah, diorg ni mmg pandai2, bijak2, tapi ape gune akal yg bijak andai x dipimpin oleh agama yg betul. Diorg ni agama yg diturunkan dan diwahyukan ALLAH utk diorg, suke-suke ati jer diorg nak main ubah2. Adeh aku tetibe terperasan yg amalan tu macam dah sampai kat tanah air ku sendirik. Ade ajaran baru.. Had hari. ade plak konsep tu. Bodoh! ISLAM dah syumul, nak buat konsep baru lagi buat aper? Bangang! Ini ler akibat ada Ulama' di tentang2. Ade pulak ulama dari kalangan diorang, "dimandulkan". Bodoh!

Okeh, aku dah start sentuh pasal isu ni dari sudut agama. Pergh.. aku xtau mana nak mule pulak.. Terlalu luas, terlalu besar perkaitan isu Palestin ni dgn isu agama. Aku cube lah yer.. Utk isu ni, aku xnak clearify ape2 melainkan aku nih umat ISLAM! Dan aku nak cube berbakti untuk agama aku. Samada apa yg aku nak sumbangkan ni mendatangkan hasil atau tidak pada ISLAM, itu bukan urusan aku, yg penting aku dah cube! Samaada diterima atau x, itu urusan ALLAH Azzawajalla. Yang penting jugak lagi, aku dah sahut seruan kekasih aku MUHAMMAD S.A.w. Ape kate baginda? "Sampaikan dariku walau satu ayat". WALLAH a'lam.

Kalo ade yg masih belum tahu atau mungkin pernah tahu tapi dah terlupe, biar aku ingatkan. Masjidil Aqsa yg terletak di Palestin itu kiblat pertama umat ISLAm. Kiblat pertama kita! Oi orang nak ambil alih kiblat ngko, xkan ngko nak biarkan aje? Ni dah point ke 6 dah ni. Arghhh.. panas betul r aku ngan puak2 ni.

Ok r, mungkin diorg kata itu tapak agama diorg gak kan.. Mungkin ada antara korg yg dah setuju pun ngan diorg ni pasal hal ni betul? Erm aku pun agak setuju. Tapi mcm aku dah cakap tadi.. Nabi dan rasul dari kalangan diorg pun diorg dah bunuh. PAstu ajaran yg ALLAH wahyukan pun diorang sanggup ubah... so ape lagi? Kenapa pasal isu tempat tu yg diorg nak timbulkan? Nak debatkan? Diorg dah x layak dah ngan tempat tu. ISLAM lah satu2 nya agama yg masih dan akan sentiasa terpelihara dari anasir2 yg x betul tu, oleh itu hanya ISLAM lah yg layak utk berada disitu! Bukan yahudi! Bukan Nasrani! Tapi ISLAM!!!

ISLAM ni yg paling utama! Tapi aku huraikan sikit di hujung. Kenapa agaknye? Sebab walau korang tgk isu nih dari sudut lain sekalipun, korang dah boleh nmpak knp dan apa rasionalnya tindakan pejuang2, mujahid2 di Palestin sana tu. Besar isu nih.. Isu nih terlalu sejagat sifatnya!

ALLAH AKBAR! Aku baru ulas pasal isu perjuangan berbentuk sejagat ni.. itu pun dah panjang lebar. Erm camne laa aku nak ulas pasal isu lain.. Aku mintak izin utk postpone laaa yer.. Hehe.. Nnt insyaALLAH dlm next post aku ulas plak k.

Salam!

RESPECT.2.B.RESPECT.

1 comments:

aurikelsan said...

Mereka di Palestine sibuk berjuang, kita di bumi m'sia plak mcm mane??

penulis sendiri bgaimana?
sdg bz memperjuangkan sesuatu kah???